Interview met Rick van Midde, eindredacteur mbo burgerschap

Uitgeverij Essener is dé marktleider voor lesmethoden maatschappijleer op het vmbo. Eigenlijk best raar dus dat er geen vervolg was voor het mbo. Sinds schooljaar 2020-2021 is Thema’s Burgerschap voor MBO niveau 3-4 op de markt gekomen. Vanaf schooljaar 2021-2022 is er ook een burgerschapsmethode van Uitgeverij Essener voor mbo Entree-2.

Maak kennis met eindredacteur mbo, Rick van Midde.

Foto: www.oopsfotos.nl

Hoe vind je het om bij Uitgeverij Essener te werken? 

Heel erg leuk. Ik voel me echt een lid van het team, ook al ben ik ‘een externe’. Dat is anders dan bij andere uitgeverijen waar ik voor werk. Daarnaast is iedereen gek van maatschappijleer en burgerschap. Dat geeft natuurlijk ook een geweldig groepsgevoel.

Wat deed je voordat je bij Uitgeverij Essener begon?

Ik heb twintig jaar burgerschap en management gegeven aan verschillende mbo-opleidingen. Daarnaast heb ik altijd geschreven voor verschillende uitgeverijen. Mijn eerste boekje was bedoeld voor het MDGO en heette ‘Maatschappijleer in modulen’ van Nijgh & Van Ditmar.

Enige tijd geleden heb ik besloten om me te specialiseren in het voeren van de eindredactie. Ook dat doe ik nu voor verschillende uitgeverijen. Het zijn wel allemaal mbo-methodes uiteenlopend van Ondernemerschap tot Dienstverlening.

Waarom wilde je bij Uitgeverij Essener werken? 

De laatste tien jaar heb ik veel geschreven of geredigeerd, over allerlei onderwerpen. Van Sales en Marketing tot Ontwikkelingspsychologie en Pedagogiek, maar ik ben ooit begonnen als docent maatschappijleer dus het voelt bij Essener een beetje als thuiskomen.

Hoe kwam je op het idee om een lesmethode voor mbo burgerschap te maken?

Dat idee is niet van mij. Dat is van de voormalig eigenaren van Essener en van alle redactieleden die er al mee bezig waren. Ik ben aangenomen om het project te stroomlijnen en te zorgen voor een methode die actueel was en aantrekkelijk voor mbo’ers.

Hoe gaat zo’n proces in zijn werk?

We zijn alles bij elkaar zo’n drie jaar bezig geweest voordat de leer-werkboeken en de digitale omgeving gereed waren. Essener heeft een duidelijke visie op maatschappijleer en burgerschap, maar het ontwikkelproces begint toch altijd met een gedegen onderzoek. Je kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van burgerschap. Je spreekt docenten en studenten. Je analyseert welke concurrenten er zijn en wat die doen. Van daaruit maak je een concept. In ons geval hebben we voor Entree-2 een voorbeeldthema gemaakt dat we eerst met een Expertgroep van docenten hebben besproken. Daar kwamen waardevolle tips uit die we verwerkt hebben in het uiteindelijke leermiddel.    

Waar schrijf je het liefst? 

Het liefst op een eiland. Texel en Bonaire zijn daarbij favoriet, maar ik moet eerlijk zeggen dat er dan toch te weinig werk wordt verzet. Vandaar dat ik nu schrijf op mijn werkkamer en sinds de lockdown versoepeld is, ook samen met het (v)mbo-team één dag in de week in Wormerveer.

Waar ben je het meest trots op bij de mbo-methode voor burgerschap?

Er zitten heel veel elementen in waar ik trots op ben, maar als ik er één moet kiezen is dat wel het feit dat we de inhoud elk jaar actualiseren. Dat gaat om statistische gegevens, maar vooral ook om het kunnen aanbieden van, voor mbo’ers interessante, actuele bronnen. Berichten die groot in het nieuws waren. Artikelen die de student zich duidelijk kan herinneren. In die ‘Actueel-bronnen’ speelt een aansprekend persoon meestal een rol. Dat kunnen politici, sporters of BN’ers zijn, maar het kunnen ook rolmodellen zijn. Andere mbo’ers bijvoorbeeld.   

Zijn er nog andere dingen die je wil delen? 

Burgerschap krijgt steeds meer aandacht. De Wet verduidelijking Burgerschap is er nu door, gelukkig maar. Toch blijft die verduidelijking vooralsnog beperkt tot het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Ik merk in gesprekken met docenten dat die aandacht ook noodzakelijk is in het mbo. Het zou mooi zijn als die slag op korte termijn nog gemaakt kan worden.