Duurzaam op vakantie? “Dan moet je thuisblijven, vriend”

vakantie

De vakantie komt er al weer bijna aan en misschien heb je zelf al een vakantie geboekt. Je leerlingen hebben vast ook al vakantieplannen. Wordt het een fietsvakantie in Nederland of een vliegreis naar de zon? Pak je de trein of auto? En in hoeverre spelen klimaatoverwegingen hierbij een rol?

Jongeren en klimaatverandering

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat kinderen en jongeren bezorgd zijn over klimaatverandering.
Een ruime meerderheid wil er zelf iets aan doen. Maatregelen die eenvoudig zijn te realiseren bijvoorbeeld korter douchen of minder kleding kopen, worden relatief vaak genoemd. Het beperken van vliegvakanties is minder populair.

De NRC schreef vorige maand een artikel over Generatie Z, ofwel de pubers, studenten en starters van nu. Volgens Martijn Lampert van marktonderzoeksbedrijf Glocalities is Gen Z zeker geen eenduidige generatie. Hij signaleert dat maatschappelijke waarden binnen Gen Z uiteen lopen. Lampert onderscheidt twee dominante subgroepen: creatives en challengers. Creatives zijn idealistische en maatschappelijk georiënteerde jongeren die zich veel bezighouden met sociale rechtvaardigheid en klimaat. Challengers zijn meer gericht op persoonlijke groei en uiterlijk en zijn materialistischer ingesteld.

Vakantievoorkeuren

Zien we dit terug in vakantievoorkeuren? Blijven creatives liever thuis, of pakken ze de trein? Pakken challengers bij voorkeur het vliegtuig naar een all-inclusive resort? En als klimaat toch belangrijk is, hoe sussen we dan het geweten als we toch vliegen? Zijn we bereid om meer te betalen voor een vakantie die meer belastend is voor het klimaat?

Er zijn vakantieaanbieders die hierop inspelen. Zij adverteren met duurzame hotels en resorts met een eco-label. Is dat dan de oplossing? Het programma Keuringsdienst van Waarde onderzoekt in deze video hoe duurzaam een duurzame vakantie is. Wat is dan duurzaam volgens de reporter? “Dat de wereld geen last heeft van mijn vakantie”. “Dan moet je thuisblijven, vriend”, antwoordt de reisorganisatie.

Lestip:

1. Bekijk de video en bespreek het onderwerp vakantie en klimaatimpact aan de hand van stellingen, bijvoorbeeld:

  • Als het beter is voor het klimaat, ga ik niet op vakantie.
  • Duurzame vakanties bestaan niet.
  • Er moet klimaatbelasting op vakanties komen: hoe slechter voor het klimaat, hoe meer belasting je betaalt.

2. Houd een mini-poll in de klas aan de hand van vragen:

  • Wie gaat met het vliegtuig op vakantie? Trein? Auto? Fiets? Anders?
  • Wie maakt zich zorgen over het klimaat?

Analyseer de uitkomst met de klas in hoeverre klimaatzorgen en vliegvakanties samen gaan: is er een verband tussen zorgen over het klimaat en de keuze voor het vervoermiddel? Zo ja, welk? Zo nee, welke verklaringen kunnen leerlingen daarvoor geven? Welke waardedilemma’s spelen hierbij een rol?

Wanneer de discussie ontstaat wat belastender is voor het milieu, een vliegtuig met daarin 300 passagiers, of 150 auto’s die naar Zuid-Frankrijk rijden, kijk dan op website van milieucentraal: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer

Video’s en bronnen op een rij:

https://www.nji.nl/klimaatverandering/feiten-en-cijfers
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/04/generatie-z-opgroeien-in-een-tijd-van-heftige-paradoxen-a4163654?t=1686036115
https://glocalities.com/reports/trends2022
https://schooltv.nl/video/keuringsdienst-van-waarde-in-de-klas-duurzaam-op-vakantie/
https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer

Meer actualiteiten

Meer actualiteiten en video’s in de klas gebruiken? Bekijk ze op het YouTube kanaal van Uitgeverij Essener: Uitgeverij Essener – YouTube of lees ze op onze blog-pagina: Blog – Uitgeverij Essener