Wereldmilieudag – thema Plastic afval

Wereldwijd is 5 juni Wereldmilieudag. Het thema dit jaar is plastic afval. Ieder jaar wordt 400 miljard kilo plastic geproduceerd. Ieder jaar! De helft van die 400 miljard kilo is voor eenmalig gebruik. Slechts 10 procent van al dat plastic wordt gerecycled.

Veel plastic komt in de natuur terecht. Bekend voorbeeld is de plastic soep in de oceanen. Bijvoorbeeld hier, voor de kust van Bali. Maar ook in Nederland is plastic afval een probleem.

Plastic zit zelfs in ons lichaam! Het RIVM zegt: “Microplastics komen in ons lichaam via ons voedsel, drinkwater en inademen. Omdat microplastics ophopen in ons milieu, zijn we waarschijnlijk steeds meer blootgesteld aan plastics.” De risico’s hiervan voor onze gezondheid zijn nog onduidelijk.

Wat doen we er aan?

Het doel van Wereldmilieudag is aandacht besteden aan het probleem, maar ook om oplossingen te bedenken. Hoe zorgen we ervoor dat er minder plastic in het milieu terechtkomt? Hoe kunnen we minder plastic gebruiken? En hoe ruimen we het plastic op? Via #BeatPlasticPollution kan je volgen welke oplossingen er al zijn bedacht.

Als je met jouw leerlingen oplossingen wilt bedenken voor Wereldmilieudag: je hebt nog tijd tot 5 juni. Maar iets doen aan plastic afval kan natuurlijk ook het hele jaar door. Ter inspiratie hieronder een aantal voorbeelden.

Oplossing 1: opruimen

De Nederlander Boyan Slat is bezig met het opruimen van plastic afval in oceanen, maar ook in rivieren. Een simpel net dat in de rivier voorkomt dat plastic de zee bereikt, blijkt prima te werken.

Leerlingen kunnen hun eigen omgeving gaan opruimen. Daar zijn tal van initiatieven voor, lokaal en landelijk. Kijk maar eens op nederlandschoon.nl.

Oplossing 2: geen plastic meer gebruiken

Een café-eigenaar maakt in haar café geen gebruik meer van plastic rietjes, omdat ze een documentaire had gezien waarin een schildpad een plastic rietje in zijn neus had. Ze serveert de drankjes nu met rietjes van riet.

De Europese Unie heeft het gebruik van plastic wegwerpproducten, zoals rietjes, verboden. Maar voor veel andere plastic producten geldt dat niet. Laat leerlingen eens een dag of een week bijhouden hoeveel plastic ze (thuis) gebruiken.

Bespreek daarna in de klas: Is al dat plastic nodig? Kan het wat minder. Drinken ze bijvoorbeeld uit plastic flesjes, of hebben ze een hervulbare fles?

Hier staan nog meer tips (in totaal 18) om geen of minder plastic te gebruiken. Wat vinden de leerlingen van de tips?

Oplossing 3: zo weinig mogelijk afval produceren

Het beste is natuurlijk helemaal geen (plastic) afval te produceren. Kan dat? De zussen Nicky en Jessie leven volgens het zero waste principe. Ze maken hun eigen deodorant en tandpasta en halen zelfs hun afhaaleten bij de Chinees op in eigen bakjes.

Eigen deodorant maken? Dat klinkt best… ingewikkeld. Maar Zero Waste Nederland heeft genoeg eenvoudige tips om zonder afval te leven. Als iedereen bijvoorbeeld op zijn werk een eigen mok gebruikt, besparen we in Nederland per jaar 3 miljard kartonnen bekertjes en 500 miljoen plastic bekertjes!

Kunnen de leerlingen hun ouders overtuigen op hun werk campagne te voeren voor de eigen mok? Of kunnen op jouw school eigen mokken worden gebruikt? Kunnen de leerlingen de directie verzoeken hier eens naar te gaan kijken? Of laat ze een actieplan opzetten en posters ontwerpen om aandacht voor de eigen mok te vragen.

Oplossing 4: Geen producten met microplastics kopen

Heel veel producten bevatten microplastics. Bijvoorbeeld polymethylmethacrylaat en polyethyleentereftalaat. Maar je moet een scheikundige zijn om de etiketten van producten te lezen en de microplastics te herkennen. Gelukkig is er de app Beat the Microbead. Je scant een product met je telefoon, en de app vertelt je of er microplastics in zitten. Superhandig!

Laat de leerlingen de producten die ze in een week hebben gekocht (of gebruikt) scannen met de app. In hoeveel producten zitten microplastics? Is dat meer of minder dan ze hadden verwacht? Gaan ze de app vaker gebruiken? En producten met microplastics vermijden?

Wij zijn benieuwd welke initiatieven jouw leerlingen hebben bedacht. Laat het ons weten via info@essener.nl.

Video’s in deze blog:

Plasticsoep voor de kust van Bali – RTL NIEUWS
Stichting De Noordzee onderzoekt strand – dePCZ
Nieuwe uitvinding tegen plastic soep – NOS
Deze zussen leven (bijna) zonder afval – NOS
Schildpad met een rietje in zijn neus – NOS

Meer actualiteiten en video’s in de klas gebruiken? Bekijk ze op het YouTube kanaal van Uitgeverij Essener: Uitgeverij Essener – YouTube of lees ze op onze blog-pagina: Blog – Uitgeverij Essener